Welkom bij Mutas Online

Uw meldingsplatform voor medische zorgen in het buitenland

Hoe kan ik aangifte doen van mijn medische zorgen in het buitenland?

Mutas Online vereenvoudigt het melden van medische zorgen in het buitenland aan de alarmcentrale Mutas. Hoe gaat het in zijn werk? Eerst en vooral moet u verbinding maken met het platform door uw mobiel nummer en ziekenfonds in te voeren. Mutas bezorgt u vervolgens een toegangscode per SMS. Eens u de toegangscode succesvol ingevoerd heeft, dient u de richtlijnen op het invulformulier zorgvuldig op te volgen. Eenmaal u het document verzonden heeft, kan u het niet meer wijzigen. Mutas bezorgt u een bevestiging eens de aanvraag goed ontvangen werd. Een van onze medewerkers zal u vervolgens telefonisch contacteren om meer informatie te geven. Voor meer informatie kan u ook onze instructievideo bekijken. Zie ook onze FAQ

Over Mutas

MUTAS is een intermutualistisch project van de Landsbond der Christelijke Mutualiteiten en haar verbonden, het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten en haar ziekenfondsen, de Federatie van Socialistische Mutualiteiten van Brabant, de Landsbond van Liberale Mutualiteiten en haar ziekenfondsen, de Landsbond van Neutrale Ziekenfondsen en haar ziekenfondsen en RailCare.

Samen vertegenwoordigen zij 8.800.000 leden.

Een team van gedreven en deskundige artsen en medewerkers staat 24u op 24 en 7 dagen op 7 garant voor een hoogwaardige nationale en internationale dienstverlening.

In deze dienstverlening stellen we onze cliënt centraal. Afhankelijk van zijn of haar vraag zoeken we naar de best mogelijke oplossing.

FAQ

Veelgestelde vragen vindt u hier terug. Indien u nog specifieke vragen heeft, kan u ons 24 uur op 24 contacteren op het nummer 0032 2 272 09 00.

Mutas Online is het online meldingsplatform van Mutas. Aangiftes voor nieuwe medische zorgen in het buitenland kunnen nu ook via dit platform gebeuren. Eens Mutas uw elektronische aanvraag ontvangen heeft, wordt er een dossier opgemaakt en wordt u telefonisch op de hoogte gehouden van het verdere verloop.
Dat is niet meer nodig, eens je een aanvraag verstuurd hebt, krijg je van Mutas automatisch een sms ter bevestiging eens deze verwerkt is. Mutas contacteert jou om meer informatie te geven.
Alle rood omringde velden op de aanvraag zijn verplicht. Deze moeten dus zeker ingevuld worden. Bij onduidelijkheden kan je steeds de informatieicoontjes of onze video bekijken. Indien er nog steeds een probleem is, kan je onze alarmcentrale steeds telefonisch bereiken op het nummer 0032 2 272 09 00. Onze medewerkers helpen jou met plezier verder.
Je aangifte maken via Mutas Online biedt vele voordelen. Alle informatie die Mutas nodig heeft kan op een duidelijk en overzichtelijk formulier ingevuld worden. Je kan alle informatie gratis en op eigen tempo invullen en versturen. Mutas contacteert jou vervolgens telefonisch om meer informatie te geven.
Dit is jammer genoeg niet mogelijk. Gezien de complexiteit van deze dossiers, verkiezen wij voor deze dossiers telefonisch contact, opdat de afhandeling optimaal zou verlopen.
De bijstand gebeurt op basis van de voorwaarden van de aanvullende verzekering van het ziekenfonds, waarbij u aangesloten bent. Voor meer informatie m.b.t. uw polisvoorwaarden, raden we aan uw ziekenfonds hiervoor te raadplegen
U dient best uw Europese Ziekteverzekeringskaart aan te vragen bij uw ziekenfonds voor vertrek naar het buitenland. Indien u uw kaartje vergeten bent kan Mutas wel een vervangingsdocument versturen naar de zorgverstrekker in het buitenland. Dit kan via Mutas Online aangevraagd worden.
Via Mutas Online kan u tijdens uw verblijf in het buitenland aangifte doen van uw medische zorgen. Hebt u deze medische kosten zelf betaald dan kan u bij terugkeer in België de onderliggende betalingsbewijzen indienen bij uw lokaal ziekenfonds voor eventuele terugbetaling. Een terugbetaling is nooit mogelijk enkel op basis van documenten doorgestuurd via Mutas Online.