Skitips

Het skiseizoen staat weer voor de deur. Binnenkort razen verschillende avonturiers op latten van de bergen om zich nadien tegoed te doen aan een heerlijke en ontspannende après-ski.

Voor de meesten loopt deze sportieve vakantie af met een koffer vol fijne herinneringen. Anderen treffen het echter minder goed en komen geblesseerd terug naar huis.

Om de schade te beperken en breuken, blessures, … te vermijden alvast een aantal tips op een rijtje:


NIET VERGETEN

  • Informeer vóór je vertrek bij je ziekenfonds waarvoor je precies verzekerd bent.
  • Je ziekenfonds voorziet in medische bijstand tijdens je vakantie in het buitenland.
  • Het kan aangewezen zijn om je bijkomend te verzekeren. Bijvoorbeeld voor de wagen, verlies of diefstal van bagage…
  • Zorg dat je steeds het Mutas telefoonnummer bij de hand hebt.
    Neem bij ongeval, hospitalisatie of andere ernstige medische problemen onmiddellijk contact op met Mutas.

ENKELE TIPS

  • Bereid je skivakantie thuis voor. Neem voldoende beweging. Bij traditioneel skiën zijn onderbeenletsels courant. Snowboarden e.a. belast de knieën en is vaker oorzaak van ernstige knieletsels. Via deze link een paar oefeningen om je voor te bereiden: voorbereidende skioefeningen
  • Verantwoord sporten en de juiste oefeningen vooraf zijn de beste beschermers tegen dergelijke breuken, spierscheuringen en andere letsels.
  • Bouw voldoende slaap en rust in. Vermoeidheid kan leiden tot ongevallen op de heen- en terugreis en tot skiongevallen.
  • Neem geen onverantwoorde risico’s. Ski enkel binnen de aangeduide skigebieden. Verlaat nooit de aangeduide skipistes.
  • Gebruik degelijk skimateriaal. Slecht onderhouden of onaangepast materiaal verhoogt het risico op letsels.
  • Draag aangepaste en voldoende kledij om onderkoeling te voorkomen.
  • Bescherm steeds je huid (gelaat, lippen …) en ogen tegen de zon. Een goede zonnebril en zonnecrème met hoge UV-filter zijn een must.
  • Start elke skibeurt met een opwarming en stretching. Stramme spieren raken gemakkelijker gekwetst.
  • Drink voldoende (alcoholvrije dranken) om uitdroging te voorkomen.
  • Bewaar de après-ski drankjes voor après-ski! Alcohol verhoogt de kans op vermoeidheid en concentratieproblemen op en naast de skipiste.
  • Eet voldoende en regelmatig, een te lage bloedsuikerspiegel verhoogt het risico op skiongevallen.
  • Via deze links weet je of het weer en de sneeuw in je skioord goed zijn
       - Het weer in Oostenrijk
       - Het weer in Frankrijk



PRETTIGE VAKANTIE !

gerealiseerd door Kubis